marijke-inzuidoostazie.reismee.nl

Cambodja!

Tsja, Cambodja, wat vind ik hier nu eigenlijk van? Na 3.5 week weet ik het nog steeds niet. Ik was er niet helemaal weg van (zoals Thailand!) maar ik heb me er best prima vermaakt! Het land heeft mooie plekken maar tegelijkertijd is t ook een grote vuilnisbult en hebben ze nog niet echt een idee hoe ze toeristen moeten behandelen haha. Als je ergens wordt gescamd dan is t hier wel maar tegelijkertijd zijn de locals net als in Thailand en Laos super vriendelijk! En ze zijn hier vrij goed in t bereiden van Westers eten, ook niet verkeerd na Thailand!

Maar ik zal beginnen bij t begin! Siem Reap. De plek waar ik een week heb doorgebracht zonder al te veel te doen omdat de hitte me echt killde haha. Gelukkig zat ik in een heeeeel leuk guesthouse en heb ik me daar prima vermaakt met mn mede reisgenoten :) Maar na 6 dagen was het toch echt eens tijd om mezelf naar de tempels van Angkor te slepen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo'n tempelpersoon ben (helemaal niet als t 35 graden is en het lijkt alsof heel China erop uitgetrokken is) maar ik gok dat als je wel into tempels bent je je hier prima 1 of 2 dagen kan vermaken! Zeker gaan Marjon ;) En nu ik dan eindelijk naar DE toeristisch attractie van Cambodja was geweest kon ik Siem Reap ook eindelijk verlaten haha.

Mijn volgende bestemming was Battambang. En wat was dat een verademing na Siem Reap! Geen honderden toeristen en rustig rondlopen zonder om de 5 sec: tuk tuk miss? te horen. Wat overbleef was een meer authentiek Cambodjaans plaatsje met een heeeele mooie omgeving. Vandaar dat ik heerlijk Nederlands een fietstochtje heb gedaan. In de ochtend gingen we met z'n vieren (3 Nederlands natuurlijk) er met onze gidsen eropuit. De tour was heel leuk omdat het 1 werd georganiseerd door studenten die hun eigen tourbedrijfje hadden opgezet en 2 we langs allerlei plaatselijke bedrijfjes gingen. Hier zagen we hoe allerlei specialiteiten zoals rijstpapier (voor de loempia's) en noodles worden gemaakt. Zo interessant, wat ze hier allemaal wel niet met rijst kunnen is echt ongelovelijk! Ze maken er zelfs drank van. Maar we werden ook goed met de neus op de feiten gedrukt, deze mensen zitten hier dag in dag uit hetzelfde te doen en verdienen misschien 20 dollar per dag.. Een dag geen zon en geen inkomsten. Naarmate mijn reis langer duurt waardeer ik steeds meer dat ik uberhaupt de kans krijg om te reizen, onze gidsen waren bijv. nog nooit ver buiten Battambang geweest en ik kan gaan en staan waar ik maar wil! Maar het absolute hoogtepunt hier voor mij was het circus. En dat is geen circus met olifanten en clowns maar met acrobatiek, dans en meer. En zoals veel dingen in Cambodja zat hier ook weer een goed doel achter, de circusschool was na de val van de Khmer Rouge opgezet om kinderen hun verdriet/pijn etc te laten verwerken dmv acrobatiek, dans etc.

Dat brengt me direct op bij een van de dingen die ik heel positief vond aan Cambodja. Namelijk het feit dat er in elke plaats wel cafe's, restaurant of andere organisaties zijn waar een goed doel achterzit :) In mijn volgende bestemming, de hoofstad Phnom Phen, zat bijv een heel leuk cafe met heerlijk (Westers) eten waar vrouwen werkten die ontsnapt waren uit de prostitutie. Voor de toerist was t gewoon een plekje met lekker eten maar voor die vrouwen betekende het gewoon een kans op een veeeeeel beter leven. Verder ben ik maar 2.5 dag in Phnom Penh geweest, ik had niet echt de behoefte aan een grote drukke chaotische Aziatische stad.. Waarom ik er dan naartoe ben gegaan? Een 2 maanden visum voor Thailand (--> olifantjes!) en de s21 prison. Het laatste is een voormalig schoolgebouw waar ze tijdens de Khmer Rouge heel veel Cambodjanen gevangen hielden. Voordat ze werden gedood in de killing fields. En wat heeft dit een indruk achtergelaten. Zo kon je zien in wat voor een kleine shit hokjes onschuldige mensen werden gevangen gehouden. En hoe ze werden gemarteld.. Net zolang totdat ze dingen toegaven die ze nooit hadden gedaan. En ze vervolgens naar de killing fields werden afgevoerd. En het feit dat dit allemaal heeft plaatsgevonden in een schoolgebouw maakt het nog extra bizar. Zo kon je bijvoorbeeld zien hoe een hoog rek wat eerst werd gebruikt om te sporten later werd toegepast als martelinstrument.. Reizen gaat niet alleen maar om de positieve dingen van een land. En ik vind dat je als je Cambodja bezoekt je de geschiedenis zeker niet mag negeren!

Maar genoeg trieste geschiedenis! Mijn volgende stop was Kampot, dit was tegelijkertijd ook mijn favoriete plaats in Cambodja. Een heel mooi plaatsje aan een brede rivier waar je heel goedkunt zien dat Cambodja ooit een Franse kolonie was. En ook niet overlopen door toeristen zoals Siem Reap en Phnom Penh. Elke dag begon ik met een ontbijt bij een cafe geleid door mensen met een handicap. Zo waren de meesten doof waardoor je je bestelling moest invullen op een papiertje. En de sfeer was zo leuk! En het eten zo lekker dat ik bleef terugkomen :) De rest van de dag bracht ik door op een motorbike (de heuvels eromheen waren weer mooi!), t zwembad bij t hostel of in een van de andere leuke cafeetjes die Kampot rijk is. Ooh nu zou ik detuktuk tour naar Kep nog bijna vergeten ook! De eerste dag ging ik met een Duits meisje die ik in Battambang had ontmoet en twee anderen naar het kustplaatsje Kep. Hier is niet zo veel te doem behalve krab eten (heeeerlijk spelen met eten) en in een hangmat op t strand liggen. Was zeker geen verkeerde dag haha.

Na 2 maanden geen zee en strand te hebben gezien (oke op de halve dag in Kep na dan) kon ik niet wachten om naar de eilanden te gaan! Ik ben alleen op Koh Rong geweest alleen had ik t er niet echt naar mn zin. Zo ontzettend veel mensen op zo'n klein stukje eiland. En je kon ook niet echt ergens anders verblijven (of heel duur of kamperen en douchen in de zee, sprak me ook niet zo aan haha). Wel heb ik er nog een wandeling gemaakt naar een ander strand wat heel mooi moest zijn voor sunset. En dat was t ook alleen was de zogenaamd '''simpele'' wandeling voor mij zo simpel nog niet haha. Gelukkig heb ik er niet meer dan een schaafwond aan over gehouden ;) Ondertussen wou ik eigenlijk maar 1 ding: terug naar Koh Kood! Het mooiste Thaise eiland van allemaal! En uiteindelijk heb ik er maar aan toegegeven haha, even nog een paar dagen relaxen. Ik sliep zelfs in dezelfde bungalow als de vorige keer (voor een zacht prijsje), het is echt my home far away from home :)

Ondertussen ben ik nu in Kanchanaburi Thailand. Dichtbij Elephants World waar ik morgen ga beginnen met mijn maand vrijwilligerswerk. Dit gaat heel bijzonder worden, dat voel ik! Tot de volgende, en waarschijnlijk mijn laatste (!) blog vanuit Azië.

ps. ligt t aan mij of vliegt de tijd?

Reacties

Reacties

gerda

Je hebt weer veel beleefd de afgelopen maand, leuk. Kijk nu alweer uit naar je belevenissen bij de olifanten. Xxx mama

Trudy

Wauw wat een belevenissen. Dat je het allemaal nog terug kunt halen om op te schrijven en met ons te delen. Top! Deze blog wordt straks vast een soort 'dagboek'. Ik weet wie ik moet bevragen wanneer we zelf naar Thailand willen. Ik krijg er al zin in ???? Veel plezier bij je olifanten. En ja, ook hier vliegt de tijd. Je bent al bijna 5 maanden weg.......

Fendéla

Hoi Marijke, Je hebt al weer van alles beleeft, super voor je.
Maar het klopt wel de tijd gaat erg snel, maar dat vind je moeder niet zo erg. We hebben hier windkracht 12 en het is lente!!! Snap je dat nou?

Nog veel plezier bij de olifanten en we zien je gauw weer terug in Nederland.

Wilma

Ontzettend leuk om je reisverhalen te lezen, en dat je ook wel zó realistisch bent dat het voor jouw wel heel bijzonder is dat jij dit allemaal mee kunt en mag maken. Geniet van je olifanten en alles wat je mee gaat maken de komende weken, en idd. de tijd gaat snel.....

bvr N

Bedankt voor je uitgebreid verslag!Wat heb je veel beleefd!Nu nog een maand bij de olifanten!Een fijne tijd gewenst.

Gerry

Is weer een mooi verhaal hoor, doe je opa en oma ook een plezier mee! Goed dat je ook in de geschiedenis bent gedoken van Cambodja, zoals de s21 gevangenis. Dit hoort er nu eenmaal ook bij maar zijn niet de leukste dingen.
Nog veel plezier in Thailand bij de olifanten en neem straks in mei het mooie weer maar mee.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!