marijke-inzuidoostazie.reismee.nl

Luang Prabang & Noord-Thailand

Hallooo vanuit Siem Reap!

Hier zit ik dan, in mn dormroom met airconditioning. Na twee dagen reizen ben ik eindelijk aangekomen in Cambodja vanuit Pai. Ja, Noord-Thailand.. Ik had de reis daar vandaan ietsje onderschat haha. Vandaar dat ik nu aan het relaxen ben, in mn kamer.. Want het is hier niet warm (daar ben ik ondertussen wel aan gewend) maar bloedheet! Net 15 minuten gelopen om even een nieuwe reisgids te scoren en na die wandeling dacht ik 1 ding: aircooo nu! :( Verder wil ik niet klagen haha, in plaats daarvan zal jullie vertellen over mijn avonturen van de afgelopen weken (het wordt weer eens tijd!)

Na het tuben in Vang Vieng ben ik doorgereisd naar het iets wat chique Luang Prabang. Hier vroeg ik mij 1 ding af: ben ik nu in Azië of toch in Europa?! Je kunt er heel goed merken dat Laos vroeger een Franse kolonie was, de gebouwen, het eten, alles bij mekaar maakte het heel anders dan een doorsnee Aziatische plaats. Na veel te hebben gedaan in Vang Vieng heb ik hier een weekje heerlijk rondgehangen en niks gedaan haha. En ooh wat mis ik de versafgebakken baguettes! Gelukkig ben ik nu in Cambodja, ik heb gehoord dat ze die hier ook overal hebben dus ik ben benieuwd :)

Maar eerst meer over het vervolg van mijn reis. Een van de dingen die op mijn lijstje stond voordat ik wegging was de slowboat nemen. Deze vaart tussen de grens met Thailand en Luang Prabang en schijnt de boottocht te zijn van Zuid-Oost Azië. Ondertussen is het meer iets voor toeristen dan voor locals maar om twee dagen (met overnachting in de middle of nowhere) op een smalle boot over de Mekong te varen was zeker een bijzondere ervaring. Al moet ik toegeven dat ik na die tijd voorlopig geen boot meer kon zien haha.

En toen was ik alweer een Thailand! Ja ik weet het, sommigen hebben mij al gevraagd of ik dat land ooit nog eens uit kom, maar het noorden van Thailand stond ook hoog op mijn lijstje. Gelukkig dwong mijn visum me om na twee weken het land te verlaten want ik had er best nog langer kunnen blijven! Eerste stop was Chiang Rai, hier was ik vooral heel erg blij dat ik weer in Thailand was (ja na twee weken miste ik al).. Hier heb ik de beroemde 'White Temple' bezocht, dit was een leuke afwisseling op alle gouden tempels die je hier overal ziet. Ik als cultuur barbaar vind alle tempels al vrij snel op elkaar lijken dus een witte was wel een interessante afwisseling! Verder zijn woorden niet genoeg om de tempel te beschrijven, google pictures kan dat beter haha. Ik heb namelijk eem probleem met het uploaden van foto's op de blog of facebook, of ik krijg ze niet eens op de computer of de computer is zooo sloom dat het 5 min duurt om 1 foto op te laden... Ik kan alleen maar zeggen, heb geduld!

Na Chiang Rai was het tijd om af te reizen naar Chiang Mai. Dit deed ik samen met een leuke groep bestaande uit twee Italianen, een Tsjechische en een Duitser.. Van te voren had ik alleen maar de meest geweldige verhalen gehoord over deze stad. En ik moet eerlijk zeggen dat het me een beetje tegenviel haha, het was gewoon een grote stad, niet veel bijzonders.. Het hoogtepunt hier was de kookklas die ik hier met de twee andere meiden heb gevolgd. Wie weet kan ik sommigen van jullie straks verrassen met een Thaise maaltijd haha. Oooja. Ik zou bijna het kattencafe vergeten! Ja, letterlijk een kattencafe. Hier kun je koffie drinken terwijl er een kat naast je ligt te slapen en er eentje op een tafeltje je nieuwsgierig aan zit te kijken. Zo leuk! Ik vraag me af wanneer ze de eerste vestiging in Nederland openen :) Verder bestond mijn verblijf hier uit het maken van scootertochten (1 van mijn favoriete bezigheden hier haha) en het bezoeken van leuke cafeetjes en restaurants met mijn reisgenoten. Het was dus niet dat ik t hier niet leuk heb gehad hoor maar om nou te zeggen dat dit de beste plek is in Azië dat vind ik iets te veel eer!

Na mijn verblijf in verschillende steden kon ik niet wachten om t platteland op te zoeken voor wat frisse lucht. Op 1 Italiaanse na ging iedereen alweer naar huis dus ging ik met haar naar het mooie Pai! 700 (iets meer of minder, het waren er in ieder geval veel) bochten en voor sommigen een maaginhoud leger kwamen we eindelijk aan. En een uur later zaten we voor onze accomodatie met uitzicht op de rivier en de smalle (beweegbare!) hangbrug waar we elke keer over heen moesten. Wat een paradijs! De dagen erna gingen we er met onze scooter erop uit (2,5 euro per dag, goedkoper wordt t niet..) en bezochten we watervallen, de canyon (een soort van mini versie van de grand canyon) en vele leuke cafeetjes die de omgeving rijk is. De canyon was voor mij wel een eenmalige actie haha, op sommige stukken was het zo smal, 1 verkeerde stap en ehm tsja, je valt in een afgrond van tientallen meters. Ik voelde me er dus niet echt op mn gemak haha. De cafeetjes vond ik hier wel echt geweldig, naast alle standaard Thaise en Westerse gerechten is het hier een trend om gezond en biologisch te eten. En dat vond ik wel weer eens heel lekker na die paar maanden!

Maar aan alle pret komt een eind.. Ik had nog wel een paar dagen langer kunnen rondhangen maar helaas liep mn visa bijna af... En ik had het geweldige idee om vanuit deze uithoek van Thailand naar Cambodja te reizen. En aangezien ik een arme backpacker ben en geen geld heb voor een vlucht werd het een heeeeeeeele lange combinatie van minivan, bus, trein, motorbike, bus en nog een minivan haha. Wel besloot ik na 1 dag reizen 1 dag bij te komen in wat luxer hostel in Bangkok. Ja luxe als in 11 euro incl ontbijt, voor hier (op Zuid-Thailand na) is dat duur haha. Maar goed twee korte nachten en twee lange dagen verder heb ik t wel mooi gered en zit ik hier dus bij te komen op mn stapelbed. Ik denk dat ik zo naar buiten verhuis voor een hangmat maar meer doe ik vandaag echt niet haha! De komende dagen ga ik de wereldberoemde tempels van Angkor Wat bezoeken en kijken wat deze stad nog meer te bieden heeft.

Nou dat was een heeeel lang verhaal maar dat hadden jullie ook wel te goed na vier weken! Wel raar om te bedenken dat ik ook nog maar 4 weken over heb voor Cambodja, dan 1 maand vrijwilligerswerk en dan is t alweer tijd om t vliegtuig terug te pakken! Maar daar denk ik maar niet te veel over na :)

Tot de volgende blog!

Reacties

Reacties

eric-paul

Mooi verhaal marijke.
ik ben blij dat het goed met je gaat.

Groetjes eric-paul

Fendéla

Hoi Marijke,
Wat leuk om even weer een belevenis van je mogen te lezen. Het is dus bloed heet daar, maar ook wij krijgen dit weekend dubbele cijfers. Ik had het met je moeder nog over dat de tijd nu wel erg snel gaat, nog een maand flierefluiten, en een maand vrijwilligerswerk. Wel uitkijken met die olifanten. Tot de volgende keer en we verheugen ons op de Thaise maaltijd. Groetjes Fendéla

buurvrouw N.

Bedankt, Marijke, voor je verhaal!Leuk,om het allemaal op deze manier mee te beleven.Nog een héél fijne tijd gewenst! Groetjes, bvr N.

Marjon

Leuk om al je avonturen te volgen. Ben benieuwd wat je van de tempels bij Angkor Wat vindt, wij gaan daar ook heen. Geniet lekker verder van je tijd daar! Groetjes, Marjon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!